—
Olen jälleen kerran mentoritapaamisessa iäkkäiden somalinaisten parissa, ja saan heiltä ihanan vastaanoton. Heissä on paljon lämpöä ja viisautta.
Aiheenamme on tällä kertaa sukupuoliroolit ja synnytyksen jälkeinen masennus. Aloitamme yhteisellä rukouksella. Tämän jälkeen kuuntelemme yhdessä somali buraanburin (laulu ilman musiikkia), jossa kerrotaan morsiamelle hyvästä, kiltistä ja kuuliaisesta vaimosta ja sen merkityksestä kestävälle avioliitolle. Laulussa on paljon viisautta ja moni on saanut nämä samat neuvot nuorena itse – liitto myös kestää näiden neuvojen avulla.
Laulun sanoitus saakin heti kiivasta keskustelua aikaiseksi. Moni kokee, että laulu ei ole enää nykyaikainen vaan yliampuva vaatimuksineen. Rouvat miettivät itse, mistä on tasa-arvoinen ja tasapainoinen avioliitto tehty. Kenelle kotityöt kuuluvat? Onko mies kotitöiden yläpuolella? Kuuluuko niitä jakaa tasan? Osa on sitä mieltä, että sekoittuvat sukupuoliroolit ovat huonoksi avioliitolle.
Jatkan aihetta sopivan hetken tullen synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Kerron hieman synnytyksen jälkeiseen masennukseen vaikuttavista tekijöistä, tilastoista ja siitä, että somaliäidit eivät ole immuuneja kyseiselle sairaudelle. Sitä hävetään ja peitellään, mutta ennen kaikkea sitä tunnistetaan melko huonosti yhteisössämme.
Suurin osa rouvista on anoppeja. Rohkaisen heitä miettimään, mikä voisi olla heidän rooli esimerkiksi jos oma miniä sairastuisi synnytyksen jälkeiseen masennukseen? Keskustelu onkin tämän jälkeen vähintäänkin runsas ja kupliva. Moni kokee, että he eivät halua olla mukana aktiivisesti miniöiden elämässä, sillä anoppi voi helposti saada tunkeilevan anopin leiman. Roolini on palauttaa keskustelu uskonnon avulla takaisin aiheeseen, josta ei mielellään haluta kuulla – masennuksesta.
Masennus, myös synnytyksen jälkeinen masennus mielletään yleensä heikon ihmisen tai heikon uskon aiheuttamaksi. Oion nämä myytit islamin näkökulmasta, jolloin keskustelu muuttuu lempeämmäksi masennusilmiötä kohtaan. Osa rouvista ehdottaa, että näistä aiheista pitäisi pitää enemmän seminaareja. Monelle tulee yllätyksenä, että synnytyksen jälkeinen masennus voi olla omiaan aiheuttamaan pariskunnalle eron, jos puoliso ajattelee, että oma vaimo ei ole äiti- ja vaimoainesta. Mikä on tällöin muun perheen rooli?
Islam kannustaa kysymään asiantuntijoilta, eli tässä tapauksessa terveydenhuollon ammattilaisilta. Somalisanonta sanoo: minkä piilotat, piilottaa sinut. Hoitamaton masennus voi olla kohtalokas äidin ja lapsen suhteelle. Kun äiti voi huonosti, muukin perhe voi huonosti.
Lopuksi käymme esimerkkejä islamin näkökulmasta, miten toisen terveyden tukeminen on tärkeää eri elämän vaiheessa. Rouvat hienosti painottavat itse, että mielenterveys ei ole irrallinen muusta terveydestä.
Hiljennymme lopuksi kuuntelemaan kaunista somalirunoa äideistä ja heidän uhrauksistaan omille lapsilleen. Runo on niin voimakas, uskonnollinen, kaunis ja äitejä kunnioittava, että osa rouvista laittaa huivin kasvojensa eteen kuivaamaan kyyneleitä. Suurimmalle osalle se tuo mieleen oman edesmenneen äidin. Äidinrakkautta ei kukaan voi unohtaa.
Vinkkejä ammattilaisille synnytyksen jälkeisen masennuksen puheeksi ottamisessa:
Keskustelu on hyvä aloittaa keskustelulla äitiydestä ja äidinrakkauden universaaliudesta. Keskustelua voi tätä kautta lähteä avaamaan, miten länsimaissa usein äitiys vaativampaa, koska tukiverkoston puute ja ydinperhemalli eivät ole helppo yhdistelmä. Pieni vauva vaatii äidiltä paljon ja arki lapsen kanssa voi olla yksinäistä. Äiti voi vaivihkaa masentua – yksin ja hiljaa.
Synnytyksen jälkeinen masennus ei anna ulkoisia merkkejä useinkaan. Siksi olisi hyvä käydä läpi, millainen on masentunut äiti ja mistä äiti voi saada apua.
Olisi erittäin tärkeää pohtia iäkkäiden rouvien kanssa, miten oma rooli voi olla ratkaiseva. Oma tuki, myötäelämisen taito ja empaattiset sanat voivat olla masentuneelle äidille valoa tunnelin päässä. Konkreettinen auttaminen arjessa ja äidin paineiden vähentäminen on tärkeää.
Myytit kiiltävästä ja ruuan tuoksuisesta kodista pitää rikkoa. Se ei ole hyvän äidin tai vaimon merkki. Jokaisella on oma yksilöllinen kapasiteetti ja olosuhteet voivat sekoittaa jokaisen mielenterveyden. On hyvä rikkoa erityisesti uskomus siitä, että heikon uskon omaava sairastuu masennukseen.
Teksti: Somalitaustainen VIGOR-mentori